Minęło już 1700 dni Kampanii Kolejowe ABC. Dzięki akcji edukacyjnej Urzędu Transportu Kolejowego dzieci razem z sympatycznym nosorożcem Rogatkiem uczą się, jak bezpiecznie zachować się w pobliżu torów, na dworcach i w pociągu. O sukcesie Kampanii Kolejowe ABC świadczy niemal 20 tys. przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych uczestniczących w interaktywnych lekcjach, dziesiątki milionów odbiorców spotów i programów z Rogatkiem oraz tysiące uczestników pikników rodzinnych.

Podczas trwania projektu przeprowadzonych zostało prawie 700 lekcji, w których wzięło udział blisko 20 tys. uczniów i przedszkolaków. Zajęcia te rozwijają wyobraźnię dzieci oraz poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. W ramach kampanii prowadzonej w mediach powstało 5 spotów edukacyjnych, w których sympatyczny nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC, poprzez zabawę przekazuje dzieciom niezbędną wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się na terenie kolejowym i w jego pobliżu.

Spoty emitowane w telewizji miały zasięg ponad 23 mln odbiorców, w internecie obejrzano je ponad 25 mln razy, a w kinach zobaczyło ponad 8 mln osób. Ponadto ponad 4 mln osób obejrzało programy edukacyjne z wątkami dotyczącymi bezpiecznego podróżowania koleją. Podczas realizacji projektu naukę o bezpieczeństwie na kolei wspierali popularni vlogerzy, tacy jak Mateusz Ciawłowski, MY3 oraz autorzy kanałów Hejka tu Lenka, Zabawy Mistrzów, Pusheen Girl i Zwariowani. Stworzyli oni 16 krótkich filmików, które łącznie osiągnęły ponad 5 mln wyświetleń.

„Kampania Kolejowe ABC okazała się ogromnym sukcesem. Jestem przekonany, że nosorożca Rogatka rozpoznaje większość dzieci w Polsce. Nasz sympatyczny bohater w przyjazny sposób przekazuje ważną dla bezpieczeństwa wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa” - podsumowuje Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wakacje z Kampanią Kolejowe ABC to pikniki w popularnych miejscowościach turystycznych. W dziesięciu miastach w Polsce, m.in. w Kołobrzegu, Ustce, Giżycku czy Szczyrku, odbyły się wydarzenia, podczas których najmłodsi poprzez zabawę zdobywali wiedzę na temat bezpieczeństwa na kolei. Przygotowano je z myślą o całych rodzinach, a wśród atrakcji nie zabrakło zabaw i gier z nagrodami, lekcji multimedialnych czy warsztatów plastycznych. W piknikach wzięły udział dziesiątki tysięcy dzieci.

Kampania Kolejowe ABC to także Akcja Mural, czyli konkurs na zaprojektowanie grafiki promującej zasady bezpieczeństwa na kolei. Do konkursu zgłoszono blisko 2 tys. prac plastycznych z całej Polski przygotowanych przez ponad 19 tys. uczniów i nauczycieli. Mural wykonany na podstawie zwycięskiej pracy był eksponowany na ścianie budynku przy placu Zawiszy w Warszawie do końca 2020 r.

W ramach projektu powstała gra „Kolejowe ABC”, w ramach której w 2019 r. i 2020 r. przeprowadzonych zostało 8 konkursów. Przyciągnęły one ponad 22 tys. uczniów z klas IV-VI szkół podstawowych. Główną nagrodą były wyjazdy na tzw. zielone szkoły. W tym roku zostaną zorganizowane jeszcze 4 konkursy, w których będzie można wygrać miasteczka kolejowo-drogowe.

„Projekt Kampania Kolejowe ABC kończy się w 2021 r., jednak zapewniam, że ulubieniec dzieci, nosorożec Rogatek, nie zniknie. Kampania cieszy się ogromną popularnością i uznaniem odbiorców, dlatego przygotowana została druga edycja projektu” – stwierdza Ignacy Góra, Prezes UTK.

Nauka bezpieczeństwa cały czas potrzebna

Rok 2020 r. był bezpieczny na kolei. Jednak wciąż dochodzi do wypadków z udziałem kierowców i pieszych. W 2020 r. 77,3% wypadków w systemie kolejowym spowodowali kierowcy na przejazdach i osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych. Aż 98% ofiar śmiertelnych i osób ciężko rannych to skutek zdarzeń z udziałem uczestników ruch drogowego bądź wypadków na tzw. dzikich przejściach. Na takie zdarzenia system kolejowy ma minimalny wpływ, a poprawę bezpieczeństwa może zapewnić przede wszystkim edukacja społeczeństwa.

Czym jest Kampania Kolejowe ABC?

Urząd Transportu Kolejowego od 2017 r. realizuje projekt Kampania Kolejowe ABC skierowany do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych oraz ich rodziców, nauczycieli i wychowawców. Za pomocą intensywnych działań przekazuje najmłodszym wiedzę na temat możliwych zagrożeń związanych z korzystaniem z infrastruktury kolejowej oraz zasad bezpiecznego zachowania w pobliżu torów, na peronach i w pociągach.

Kampania Kolejowe ABC jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.